Az elmúlt hetekben több kellemetlen találkozásban is részem volt egy projekt kapcsán (szponzorokkal, beszállítókkal, fellépőkkel,vendégekkel..) és egy idő után azon kaptam magam, hogy elkezdtem megfigyelni magamon, hogy mennyire befolyásolják az együttműködéshez való hozzáállásomat az első találkozásról az emlékeim és az érzéseim az adott személyről és rajta keresztül a cégről is amit képvisel.
Egy előre egyeztetett találkozókor, különösen ha üzletszerzés a célunk, akkor tudnunk kell azt, hogy vannak olyan viselkedésbeli szabályok, melyek elsajátíthatók, sőt idővel és odafigyeléssel tudatossá is tehetőek. Ez a sikerünk egyik kulcsa, mivel pozitív irányba terelhetjük a tárgyalás kimenetelét.
Köszönés. Az elsődleges kapcsolatfelvétel a kézfogás és a vele párosuló szemkontaktus és mosoly, melyek rögtön szimpátiát ébresztenek. A határozott, de nem ujjropogtató kézfogás bizalmat kelt, a lagymatag, „döglött hal” típusú kézfogás és a szemkontaktus hiánya ellenszenvet vált ki.
Jó megjelenés. Az alkalomhoz illő, ápolt megjelenés sokat hozzátesz sikereinkhez és határozottságot kölcsönöz számunkra. Viszont szörnyen kellemetlen, ha beszélgetés közben érezzük a másik fél kellemetlen lehelletét vagy izzadságszagát. Ezekkel a dolgokkal teljesen tönkretehetjük a fontos pillanatokat, figyeljünk hát erre is.
A stílus maga az ember. Ez nem csak az öltözködésről szól, hanem a beszédről is. Egy emberről sokat elárul az, ahogyan fogalmaz és a hangnem, amit használ. Ha káromkodunk, az lehet, hogy átmenetileg enyhülést hozhat számunkra egy feszült helyzetben, de biztosan nem kifizetődő hosszútávon, hiszen az agresszió és az önuralom hiányának jele.
Legyünk érdeklődők. A partnerünk felé irányuló testtartással máris azt fejezzük ki, hogy érdekel minket amit mond és jobb hatást is gyakorlunk, ha a beszélgetőpartnerünkre összpontosítunk.
Legyünk pontosak. Amikor elkésünk valahonnan, máris mínusz ponttal nyitunk, úgy, hogy még nem is találkoztak velünk. Ha tudjuk, hogy késünk, mindenképpen jelezzük a minket váró félnek ezt, időben.
Mivel csak egyszer tehetünk első benyomást és a kialakuló képet nagyon nehéz lesz megváltoztatni, vagy az is lehet, hogy alkalmunk se lesz már rá, ezért érdemes odafigyelnünk a fentiekre. Megjelenésünkkel, viselkedésünkkel érzelmeket váltunk ki a másikból, és ő elsősorban erre fog emlékezni és nem feltétlenül a szavainkra.
(Kép forrása: Pinterest)