Téged mi jellemez a céljaid megfogalmazásakor?

Nagy célok kis szokások? Kudarc vagy tanulás?

Dátum: 2021.10.04

Mai cikkünkben a  célkitűzés, tervezés vonatkozásában arról készítettünk nektek összefoglalót, hogy mi  okozhat nehézséget, megtorpanást, akár kudarcot a céljaink eléréséhez vezető úton.

Összefoglaltuk Sabina Nawaz: To Achieve Big Goals, Start with Small Habits, illetve  Haiyang Yang, Antonios Stamatogiannakis, Amitava Chattopadhyay, and Dipankar Chakravarti: Why We Set Unattainable Goals című cikkét.

Célok útja: siker és tanulság    

“Amikor nyilvánvaló, hogy a célt nem lehet elérni, ne a célt módosítsd, hanem a lépéseket, amiket a cél irányába teszel.”  Confucius

 

Az, hogy mennyire érezzük magunkat sikeresek, függ attól, hogy céljainkat milyen arányban tudjuk elérni. Az élet természetes velejárója azonban az, hogy nem mindig sikerül valamennyi célunkat beteljesíteni, ennek több oka is lehet. Egyrészt okozhatja az, hogy a célunk nem volt megfelelő, de az is lehet, hogy a célunk jól megalapozott és megfelel valamennyi kritériumnak, ami a jó célokra vonatkozik, csak a mód, ahogyan az elérésére törekedtünk nem volt az ideális. Ennek kapcsán, ha van olyan tapasztalatunk, miszerint célunkat nem tudtuk elérni fontoljuk meg ezt a két eshetőséget. Jellemzően elmondható, hogy ha olyan problémahelyzettel állunk szembe, amely viselkedésbeli változtatást igényelne általában túl nagy célokat fogalmazunk meg. Ennek az az oka, hogy „mindent, vagy semmit” alapon gondolkodunk. Bármennyire hősiesnek tűnik az elképzelés pillanatában a cél megvalósítása, azonban elmondható, hogy rendszerint kudarcba fullad, ugyanis a túl nagy célok önmagukban inkább megterhelőek, mint motiválóak. Ehhez kapcsolódóan hoztunk számotokra egy módszert, mely segíthet a nagy célok elérésében. 

  • Ahelyett, hogy túlzottan nagy fába vágjuk a fejszénket érdemes kicsiben kezdeni – „mikro szokásokkal”. 

  • A mikro szokások valójában egy vágyott viselkedésforma apró részeként értelmezhetők, tehát kis alkotóelemekre bontjuk a nagy egészet. 

  • A mikro szokások alkalmazásához nagyon tudatosnak és kitartónak kell lenni, viszont nem igényel túlzottan nagy megerőltetést, nem haladja meg az egyén képességeit, tehát sikeresen meg lehet valósítani, hosszú távon fenntartani és beépíteni a szokásrendszerünkbe. 

  • A cél megkezdése előtt gondoljuk át, hogy milyen változtatásra volna szükség ahhoz, hogy megvalósítsuk elgondolásunkat, majd pedig fogalmazzuk meg, hogy mi lenne az a legkisebb lépés, amit megerőltetés nélkül tudnánk megvalósítani és közelebb tudna vinni bennünket a célhoz. 

  • Ha megvannak az apró lépések, úgy tegyük őket sorrendbe és kezdjük el alkalmazásukat a hétköznapokban, annak érdekében, hogy váljanak a szokásaink részévé, így pedig észrevétlenül tudunk elérni a változáshoz

  • Végezzünk nyomkövetést magukra vonatkozóan, ellenőrizzük mennyire vagyunk sikeresek. A motiváció fenntartása érdekében pedig rendszeresen emlékeztessük magunkat a vágyott célra és az azzal járó következményekre. Egy korábbi blogbejegyzésből tudjuk, hogy azok a célok, amelyek túl könnyűek hosszú távon nem motiválnak bennünket, de attól, hogy egy számunkra vágyott és kihívást jelentő célt apró, emészthető részekre bontunk csak a megvalósításban segít, viszont a cél értékén nem változtat, így bátran élhetünk ezzel a módszerrel.

 

Mi a helyzet azonban akkor, amikor mégis a rövidebbet húzzuk, azaz nem sikerül elérni célunkat? Hogyan reagálunk ezekben az esetekben? ilyen helyzetekben van néhány jellemző viselkedésforma, ami megfigyelhető az érintettek esetében. 

  • Beindulhat bennünk egy védekezés és önfelmentés, azaz megpróbáljuk megmagyarázni, hogy miért nem tehetünk mi magunk arról, hogy így alakult a helyzet és elkezdünk olyan külső körülményeket összegyűjteni, amelyek indokolhatták a sikertelen cél elérést és tulajdonképpen felmentenek bennünket, csökken a felelősségérzet a végkimenetel tekintetében. 

  • Belemerülhetünk az önsajnálatba és elkezdhetjük felidézni, hogy mennyi hasonlóan nehéz és kiábrándító élményünk van, tulajdonképpen oda lyukadva ki, hogy nekünk úgy sem sikerül semmi és már tulajdonképpen akkor kudarcra volt ítélve az egész, mikor belekezdtünk. Az ilyen helyzetek az inkompetencia érzését, bűntudatot, szégyent idézhetnek elő, amik valljuk be, nem a legkellemesebb érzések közé sorolhatók és nehezen nyerhetünk belőlük új lendületet

  • Tekinthetünk az egész szituációra objektíven, a cél elérésének meghiúsulása természetesen alapvetően nem ad örömre okot, viszont megpróbálhatjuk a „félig tele a pohár” szemléletet gyakorolni és tekintsük át, hogy mégis mi az, amit az egészből profitálhatunk, azaz próbáljuk meg a tanulságokat levonni, találjuk meg a korrekciós lehetőségeket, hogy a legközelebbi hasonló szituációból már eredményesebben tudjunk távozni.

 

Siker vagy kudarc élmények jellemzik inkább a hétköznapjaidat? A gyakoribb sikerélményhez lehetséges, hogy elegendő lehet a céljaid tanulmányozása, elemzése és szükség esetén azok átformálása. Természetesen fontos, hogy ne túl könnyű célokat állítsunk magunk elé, hanem olyat, ami kihívást jelent, különben könnyen érdektelenné válhatunk a megvalósítás során. Ugyanakkor annak is nagy jelentősége van, hogy az esetleges kudarcokat megfelelően kezeljük, azaz tudatosan álljunk ehhez is hozzá, hiszen a kudarcok is elkerülhetetlen részei az életünknek. Néhány tippet hoztunk arra vonatkozóan, hogy hogyan érdemes tudatosságot vinni a kevésbé sikeres helyzetek megélésébe:

  • Ünnepeld meg a kis eredményeket. Tegyük fel, hogy a célod az volt, hogy egy év alatt 20 könyvet olvass el, de csak 9-et sikerült. Bár nem érted el a kitűzött célt, de értékeld a meglévő eredményeket, hiszen ez is bizonyítja, hogy képes vagy fejlődni e téren.

  • Ne rágódj a kudarcon. Inkább vond le a következtetést, hogy mi volt az, ami jól működött és mi volt az, ami gátolt a célod elérésében. Később pedig használd fel ezeket az információkat, mikor a következő célkitűzésed megvalósítására készülsz!

  • Gondold végig a „véletlenül” bekövetkező tanulságait és előnyeit a kudarcodnak. A cél elérés ugyanis nem csupán a végeredményről szól, hanem magáról az útról, ami oda vezet. Mit tanultál magadról, környezetedről az utazás alatt?

  • Kérj meg egy őszinte barátot, hogy mondja el a véleményét a kudarcod okáról. Olykor a megbízható forrásból származó valóságellenőrzés segíthet abban, hogy jobban megértsd magad. 


Az tehát, hogy életünk során megtapasztaljuk olykor a sikertelenséget nem jelent feltétlenül rosszat, sőt, hosszútávon lehet valami olyan dologra tanít meg bennünket, ami egy sokkal nagyobb csalódástól tud majd megóvni. Mérei Ferenc fogalmazott úgy, hogy „Az életben nem kell mindig jól járni! Aki azt a belső kényszert el tudja engedni, hogy neki minden helyzetből győztesen és nyertesen kell kikerülnie, annak nagy lesz a belső szabadsága. Ez a hiteles élet titka!” Jegyezzük meg ezt az értékes gondolatot és tegyük el útravalónak magunknak azokra az időkre, amikor úgy érezzük, hogy sikertelenek voltunk egy dologban, majd pedig vegyük elő és gondoljuk át, hogy vajon azzal, hogy most nem jártam jól, mégis mit nyerhettem?

Titeket mi jellemez? Mik okoznak számotokra nehézségeket? Írjátok meg hozzászólásban. 

Ha pedig segítségre lenne szükségetek, kerresetek bennünket bizalommal!

 

Dr. Héder- Rima Mária, life és karrier coach